Per 1 september 2019 stopt KPN met ISDN. Ik hoor om me heen dat dat nogal wat onrust veroorzaakt. Begrijpelijk, maar niet nodig. De overstap naar VoIP is eenvoudig, en zou je weleens meer voordelen kunnen brengen dan je denkt.
De trein is vertrokken
Natuurlijk is KPN niet de enige aanbieder van telefonie in Nederland. Wel is het de hoofdaanbieder van ISDN en andere partijen die ISDN aanbieden kopen dit vaak in bij KPN. De boodschap is dus duidelijk; de techniek is aan het opdrogen. Er is een trein vertrokken die voorlopig niet meer zal stoppen, en vroeg of laat kun je maar beter instappen.
Vele wegen leiden naar Rome
Maar hoe ga je nou met die verandering om? VoIP – Voice over IP ofwel bellen over internet – is de nieuwe oplossing, maar die is op zoveel manieren in te zetten. Je kunt natuurlijk je hele omgeving laten overzetten naar VoIP. Maar dan heb je nieuwe toestellen nodig, er moet lokaal installatiewerk gedaan worden, je omgeving moet ingericht worden en ga zo maar door. En misschien heb je net je hele telefooncentrale vervangen en heb je geen zin om je net nieuwe toestellen bij het vuil te zetten. Dan zijn daar ook weer alternatieven voor. Iedere situatie is anders en bij iedere situatie is een goedpassende oplossing te vinden.
Waarom wordt VoIP dan nog niet door alle bedrijven gebruikt?
Allereerst is de traditionele telefonie nu nog steeds stabiel. En zoals met veel dingen: waarom vervangen als het nog werkt? Zeker als je dit combineert met het feit dat veel mensen bang zijn om zich allerlei ‘gedoe’ op de hals te halen. Het werkt, dus nergens aankomen! Daarnaast merk ik ook dat veel mensen zich zorgen maken over de kwaliteit van de internetverbinding. Zijn ze dan nog wel bereikbaar? Maar zelfs in gebieden waar internet niet altijd voorhanden is, zijn heel goede oplossingen. Ook hoor ik vaak dat mensen denken dat VoIP simpelweg een goedkopere vorm van bellen is. Dat klopt in veel gevallen, maar is wat mij betreft niet hét argument om over te stappen op VoIP.
Waarom dan wel overstappen van ISDN naar VoIP?
Als verkoopargument wordt inderdaad vaak gebruikt dat je met VoIP kosten bespaart. Vaak is dat zo; ook wij proberen de terugverdientijd onder de zes maanden te houden. Maar er zijn veel belangrijker factoren. Een paar daarvan licht ik even uit. De flexibiliteit is heel interessant; je betaalt per gebruiker en de capaciteit groeit (en krimpt) met je mee zonder een meerjarenplanning te hoeven maken. Bovendien kun je, behalve met een telefoontoestel, ook bellen met een laptop en headset. Vast-Mobiel-integratie is ook een groot voordeel van VoIP. Met deze techniek ben je onder één nummer bereikbaar op zowel mobiele als vaste toestel. Bovendien kun je met je mobiele telefoon van dezelfde functionaliteiten gebruik maken als met je vaste toestel zoals de beschikbaarheid van je collega’s zien, verkorte kiesnummers en de mogelijkheid om je mobiele en vaste toestel tegelijk over te laten gaan bij een binnenkomend gesprek.
Wat ik zelf heel handig vind, is de mogelijkheid VoIP te koppelen met je CRM-systeem; als je gebeld wordt door een klant, wordt op basis van het telefoonnummer automatisch de klantkaart in je CRM-systeem geopend. En waar je voor het inrichten van een ISDN-centrale een monteur nodig hebt, kun je bij VoIP als bedrijf je instellingen online inrichten, naar eigen wens. Heb je nog klanten die willen faxen? Met Fax2mail kun je gewoon je oude faxnummer blijven communiceren, en de fax komt netjes als pdf in je mailbox terecht.
In het kort
De overstap naar VoIP is onvermijdelijk. Maar zie dit ongemak als een kans. VoIP biedt allerlei nieuwe mogelijkheden en de overstap is niet moeilijk. Wordt je toch onrustig van al dit ‘gedoe’? In een kort gesprek kunnen wij bepalen wat voor jou de beste oplossing is. Dit kan zelfs telefonisch. Maar heb je meer aan een goed gesprek onder het genot van een kop koffie? Dat kan natuurlijk ook. Neem dan even contact op via 0113-218 428 of j.depundert@jepe-it.nl, dan maken we een afspraak.
Hartelijke groeten,
Jean-Paul de Pundert